Sada E Waqt

چیف ایڈیٹر۔۔۔۔ڈاکٹر شرف الدین اعظمی۔۔ ایڈیٹر۔۔۔۔۔۔ مولانا سراج ہاشمی۔

Breaking

متفرق

Saturday, March 23, 2019

تعاون، نہ کہ تنافس۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔۔علماء کے باہمی نزاع اور معیوب و مذموم اختلافات کا علاج۔


از: محمد اكرم ندوى
آكسفورڈ۔۔صدائے وقت/ بذریعہ ڈاکٹر نازش احتشام اعظمی۔
. . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . . .
چمن مين تلخ نوائى مرى گوارا كر،
کہ زهر بهى كبهى كرتا هے كار ترياقى۔
هر چهوٹى بڑى بات پر علماء كا نزاعِ باهمى اور اختلافِ معيوب ومذموم زبان زدِ خاص وعام هے، همارے علماء نماز، روزه، چاند سے ليكر معاشرت، معيشت اور سياست تكـ هر موضوع پر اپنے اپنے مسلكـ، مكتبه فكر اور گروه كے تنگ دائرون مين محصور رهتے هوئے جهگڑا كرنے اور دوسرون كى توهين وتذليل كرنے كے عادى هوگئے هين، غيبت ان كے نزديكـ گناه نهين، اور دوسرون كو نيچا دكهانے كے لئے جهوٹ اور افترا پردازى كا سهارا لينا ايكـ معمولى بات، همين اس رويه كى سنگينى كا اس وقت كچهـ احساس هوتا هے جب هم اس كا نشانه بنتے هين:
ببرى مال مسلمان وچو مالت ببرند
بانگ وفرياد بر آرى كه مسلمانى نيست
قرآن وسنت مين اور عقل وفطرت كے نزديكـ ان معاصى كى حرمت اس قدر واضح هے كه كسى كے لئے انكار يا شبهه كى كوئى گنجائش نهين، جن مسائل پر هم جهگڑا لڑائى كرتے هين وه مختلف فيه هين، ليكن اس خصومت كے نتيجه مين هم جن كبائر وجرائم كے مرتكب هوتے هين وه هرگز مختلف فيه نهين، هم اپنے دروس مين هميشه دهراتے رهتے هين كه امام ابو حنيفه اور امام بخارى نے كبهى كسى كى غيبت نهين كى، هم خود كو حنفى كهتے هين اور بخارى شريف كا ختم بڑے اهتمام سے كرتے هين، پهر بهى غيبت، چغلخورى، افترا پردازى اور ايذا رسانى كى لعنت مين گرفتار هين، اور حسد وحقد همارى پهچان بنتے جا رهے هين، اور اس وقت اخوت ايمانى، اتحاد ملى، توافق مذهبى اور توارد مشربى كے تمام رشتے داؤن پر لگے هوئے هين:
ديكها جو تير كها كے كمين گاه كى طرف
اپنے هى دوستون سے ملاقات هوگئى
علماء كے درميان كشمكش اور اختلاف كى شدت وحدَّت اس موضوع سے وابسته نهين هوتى جس پر وه گفتگو يا بحث كر رهے هوتے هين، بلكه اس باهمى جدال ونزاع كے نتيجه مين حدود سے متجاوز هوجانے كا تعلق ان متحارب علماء اور ان كے همنواؤون كے انجام سے هوتا هے كه جيت يا هار كس كى هوگى، اور اس جيت يا هار پر كيا اجتماعى اور سياسى اثرات مرتب هون گے، اصل مسئله حق وباطل يا صحيح وغلط كا نهين، بلكه فتح وشكست اور جيت اور هار كا هے، كشمكش اور مقابله آرائى كهين بهى هو، خواه كار وبار مين يا جنگ مين يا خارجه پاليسى مين، يه رويه بالآخر عظيم نقصانات كا سبب بنتا هے، اور مقابله آرائى كرنے والے اور ان كے متعلقين سب ان نقصانات كا خميازه بهگتتے هين، چاهے جيتنے والى پارٹى شروع مين اس غلط فهمى مين مبتلا هو كه اس مقابله وكشمكش مين اسے فائده حاصل هوا هے.
اختلاف، كشمكش اور مناظره بازى كى شدت كا ايكـ اهم ضرر يه بهى هے كه هم فريق مخالف كے دلائل وتوجيهات كى طاقت پر غور نهين كرتے، اور اپنے دلائل وتوجيهات كى كمزوريون سے چشم پوشى كر ليتے هين، يه صورت حال حق كے طالب كو حق وصداقت سے كوسون دور كرديتى هے، اور نتيجتًا متقابل افراد اور جماعتون كى عقلى وفكرى سطح گر جاتى هے، يه خساره نا قابل تلافى هے، كيونكه گفتگو كا حاصل تبادله خيال هے، اس عمل كے ذريعه آدمى كچهـ ديتا هے اور كچهـ ليتا هے، مقابله كى شدت گفتگو مين پنهان فكر ونظر كى تربيت كے امكانات كا خاتمه كرديتى هے.
اختلاف كا يه انداز هر فرد اور هر جماعت كے لئے سنگين عواقب كا باعث هے، اور ظاهر هے كه علماء كے لئے سنگين تر، اسے ايكـ مثال سے سمجهين كه شوهر اور بيوى كى لڑائى تنها ان دونون كے لئے نقصان ده نهين، بلكه ان كى اولاد اور متعلقين پر اس كے شديد منفى اثرات پڑتے هين، اور بسا اوقات نئى نسل كو زوجيت كے رشته كى معنويت مشكوكـ نظر آتى هے، جب علماء آپس مين لڑتے هين، تو ان مين سے هر ايكـ اپنا وقار كهوتا هے، خدا كى نگاه مين گرجاتا هے، اور عام مسلمانون كے ايمان، عمل اور اخلاق پر علماء كى بزعم خود مذهبى نفرتون اور جنگ وجدال كى گهرى چهاپ پڑتى هے، اور بهت سے لوگ دين اور شعائر دين سے بد ظن هو جاتے هين، بلكه ايسى مثالين هين كه علماء كے غير مهذب اور سب وشتم پر مشتمل مناظرون، تنابز بالألقاب، وتناجي بالإثم والعدوان كى وجه سے لوگ مرتد هو رهے هين.
همارے لئے يه كافى نهين كه هم اس دين كا علم حاصل كرين اور كسى مدرسه سے كوئے سند لے لين، بلكه يه ضرورى هے كه اپنے اخلاق سنوارين، اپنى عملى حالت كى اصلاح كرين، اور ايكـ دوسرے سے معامله كرنے كا مهذب انداز سيكهين، اسلامى تعليمات كى روشنى مين هم علماء كو ايكـ دوسرے كے مقابله مين درج ذيل تين باتون كا خيال ركهنا چاهئے:
1- اگر كوئى عالم ايسى بات كر رها هے جو اسلام اور مسلمانون كے لئے مفيد هے، اور اس كى بات نقل وعقل كى صحيح دليل پر قائم هے تو همين اس كى تائيد كرنى چاهئے خواه اس كا تعلق كسى جماعت يا گروه سے هو.
2- اگر كوئى عالم كوئى ايسى بات كر رها هے جس مين همارے نزديكـ كوئى شر كا پهلو هے تو كوشش كرين كه حسن ظن قائم كرتے هوئے اس كے قول وفعل كى كوئى صحيح توجيه كرلين، سلف كا طريقه هے كه اگر كسى كے قول وعمل كے ستر غلط محمل هون پهر بهى تم اس كے لئے عذر تلاش كرو، اور امام ابن سيرين كا كهنا هے كه اگر تمهين كوئى عذر نظر نه آئے تو سوچ لو كه شايد ميرے بهائى كے پاس كوئى عذر هو جو مجهے نهين معلوم هوسكا.
3- اگر قرآن وسنت كى واضح دليل سے دوسرے عالم كى غلطى نظر آئے اور ديانتًا اس غلطى پر متنبه كرنا ضرورى هو تو مهذب اور شائسته انداز سے اپنے دلائل اس تكـ پهنچادين، خود كو خدا كا فوجدار وداروغه نه بنائين، اور مناظره بازى اور جنگ وجدل سے سخت پرهيز كرين، كيونكه اس كا انجام دنيا وآخرت دونون جهان مين هولناكـ تباهى هے.
يه بات ذهن مين ركهـ لين كه جس طرح ايكـ پيغمبر دوسرے كا معاون هوتا هے، اسى طرح علماء ايكـ دوسرے كے معاون هين، الله تعالى نے اس دنيا مين كاميابى كا راز تعاون مين ركها هے "وتعاونوا على البر والتقوى"، تنافس ومقابله آرائى كا انجام حسد، كينه اور بغض ونفرت هے، يه وه برائيان هين جنهون نے خاندانون، معاشرون، تهذيبون اور مذهبون كا ستيا ناس كر ديا هے، هم علماء ايكـ دوسرے كے حريف نهين بلكه معاون هين، تعاون كرنے مين تنافس كرين، يعنى اگر ايكـ عالِم آپ كا تعاون كرتا هو تو آپ اس سے بڑهكر اس كا تعاون كرين "وفي ذلك فليتنافس المتنافسون"، اور ياد ركهين كه خير كا وجود اسباب خير پر موقوف هے نه كه اسباب شر پر:
فيض گر چاهتا هے فيض كے اسباب بنا
پل بنا، چاه بنا، مسجد وتالاب بنا